Gyermekeink lelki világa: a mai kor kihívásai és a megértés kulcsa

Diagnosztika ● Terápia / Támogatás ● Kutatás

Dr. Harmath-Tánczos Tímea

A mai világban gyermekeink egyre korábban találkoznak olyan lelki terhekkel, amelyek korábban inkább a felnőttkorra voltak jellemzőek. A gyorsan változó társadalmi környezet, a digitális világ nyomása, a növekvő iskolai elvárások és a családi dinamikák összessége mind hatással vannak a gyermekek érzelmi és mentális jólétére.

A Cerebrum Neuropszichológiai Központban nap mint nap találkozunk olyan szülőkkel, akik aggódnak gyermekük viselkedése vagy lelkiállapota miatt — és sokszor jogosan.

A leggyakoribb gyermekorra jellemző lelki és magatartási problémák

A gyermekek különféle módokon reagálhatnak a belső feszültségeikre. Ezek a jelek gyakran elsőként a viselkedésükben mutatkoznak meg:

  • Figyelemzavar, hiperaktivitás: A gyermek impulzív, nehezen koncentrál, gyakran zavarja az órát, vagy otthon is nehézséget okoz a szabályok betartása.
  • Szorongás és hangulatzavarok: Alvásproblémák, visszahúzódás, gyakori sírás, önértékelési gondok, iskolai teljesítménycsökkenés.
  • Dühkitörések, agresszió: A frusztráció kezelésének nehézsége gyakran vezet viselkedési problémákhoz.
  • Tanulási zavarok: A tanulási zavarok egyszerre lehetnek az okai és az okozatai is a lelki problémáknak. Az olvasás, írás vagy számolás elsajátításának nehézségei nemcsak tanulmányi, hanem önértékelési problémákat is okozhatnak.
  • Szociális nehézségek: A gyermek nehezen alakít ki baráti kapcsolatokat, gyakran kívülállónak érzi magát.
  • Digitális függőség: A túlzott képernyőidő negatívan befolyásolhatja a gyermek figyelmét, alvását és szociális készségeit.

Hogyan értsük meg jobban gyermekeinket?

A gyermekek gyakran nem tudják pontosan megfogalmazni, mi bántja őket — viselkedésük viszont sokat elárulhat.

A megértés első lépése az odafigyelés és az elfogadó kommunikáció:
  • Hallgassuk meg őket türelemmel, ítélkezés nélkül.
  • Kérdezzünk nyitottan, és ne elégedjünk meg a „semmi” válaszokkal.
  • Ismerjük fel az érzelmek mögötti okokat — a düh, félelem vagy szomorúság valamit jelezhet.
  • Ne csak a viselkedést lássuk, hanem a mögöttes szükségletet is.

Fontos tudni, hogy a gyermekünk lelki egészsége nemcsak a szorongás vagy problémák hiányát jelenti, hanem a korának megfelelő szintű önismeretettársas támogatottságot és az érzelmek közötti tudatos eligazodás képességét is.

Tipikus szülői hozzáállásbeli hibák – és hogyan kerülhetők el

A szülők szeretete és jó szándéka megkérdőjelezhetetlen – mégis előfordulhat, hogy a legjobb szándék ellenére is olyan reakciókat adunk, amelyek távolítanak gyermekünktől, vagy éppen megerősítik bennük a szorongást, bizonytalanságot.

Fontos megértenünk, hogy mi magunk is tanuljuk a szülőséget, és teljesen rendben van, ha hibázunk — a lényeg, hogy felismerjük, és nyitottak legyünk a változásra.

Íme néhány gyakori hozzáállásbeli hiba, amely gátolhatja a gyermekünk lelki támogatását:
1. A problémák bagatellizálása

„Ugyan, ez semmi. Majd elmúlik!”
Amikor egy gyermek nehézségekkel küzd, számára az nagyon is valós és komoly dolog. Ha lekicsinyeljük az érzéseit, azt érezheti, hogy „nem értenek meg”, és egyedül marad a problémáival.

👉 Mit tehetünk helyette?
Vegyük komolyan, amit mond, még ha számunkra apróságnak tűnik is. Kérdezzük meg: „Ez most nagyon rossz lehet neked, mi segítene most?”

2. Túlzott elvárások, teljesítménycentrikusság

„Nézd meg a többieket, nekik is megy!”
Az összehasonlítás, az állandó teljesítményelvárás szorongást, megfelelési kényszert és önbizalomhiányt szülhet. Nem minden gyermek halad ugyanabban az ütemben — és ez rendben van.

👉 Alternatíva:
Fókuszáljunk az erősségekre, és dicsérjük a befektetett erőfeszítést, ne csak az eredményt.

3. A viselkedés büntetése az okok keresése helyett

„Ha megint így viselkedsz, el lesz véve a telefonod!”
A büntetés gyakran a tünetre reagál, nem az okra. Ha nem értjük, miért viselkedik így a gyermek, könnyen csak a felszínt kezeljük.

👉 Próbáljuk inkább ezt:
Kérdezzük meg: „Mi történt, ami így felbosszantott?” vagy „Miért volt ez ma ilyen nehéz neked?”

4. A segítségkérés halogatása vagy elutasítása

„Majd kinövi… nem akarok belőle problémát csinálni.”
A problémák nem mindig „nőhetők ki”. A korai felismerés és segítségnyújtás sokkal hatékonyabb, mint megvárni, hogy mélyüljenek a nehézségek.

👉 Fontos tudni:
A segítségkérés nem a szülő kudarcának jele, hanem felelősségteljes lépés a gyermek jövőjéért.

5. A saját szorongásunk rávetítése a gyermekre

„Ne félj!” – miközben mi magunk aggódunk helyette.
Ha a gyermek azt érzi, hogy mi is feszültek vagyunk, nehéz neki megnyugodni. Gyakran nem is a helyzet a legijesztőbb, hanem az, hogy „anya/apa is fél”.

👉 Érdemes megpróbálni:
Először a saját érzéseinket rendezni, és a gyermek felé nyugalmat sugározni: „Látom, hogy ez most nehéz. Itt vagyok veled, együtt megoldjuk.”

Mikor érdemes szakemberhez fordulni?

Természetesen nem minden helyzet kezelhető pusztán szülői hatáskörben és eszközökkel. Szülőként természetes, hogy időnként bizonytalanságot érzünk: vajon ez még „normális”, vagy már érdemes segítséget kérni?

Az alábbi jelek figyelmeztethetnek arra, hogy ideje szakemberhez fordulni:
  • A problémák tartósan fennállnak (hetek vagy hónapok óta jelen vannak).
  • A gyermek viselkedése jelentősen eltér a korosztályára jellemzőtől.
  • A nehézségek az iskolai teljesítményt, társas kapcsolatokat vagy a családi életet is hátrányosan befolyásolják.
  • A gyermek láthatóan szenved: szorong, gyakran szomorú, dühös, vagy elzárkózik.
  • A szülők, pedagógusok eszközei már nem elegendőek a helyzet kezelésére.

Központunkban multidiszciplináris megközelítéssel dolgozunk: pszichológus, pszichiáter és neuropszichológus szakembereink közösen támogatják a gyermekeket és családjukat — a problémák pontos feltérképezésétől kezdve a terápiás folyamaton át a fejlesztőprogramokig.

Kezelési lehetőségek

A diagnosztizálás és a megfelelő terápia középpontjában az egyéni igények állnak. Az alábbi stratégiák gyakran hatékonyak:

  1. Neuropszichológiai és pszichodiagnosztikai felmérés: Pszichológiai és neuropszichológiai vizsgálat, illetve anamnézisek felvétele (DSM-V, BNO-11 kritériumok figyelembevételével)
  2. Kognitív-viselkedésterápia (CBT): Strukturált módszerek a viselkedés szabályozására.
  3. Pszichoedukáció: Szülők és pedagógusok felkészítése a hatékony kezelési módszerekre.
  4. Gyógyszeres terápia: Az ADHD és egyéb zavarok esetében indokolt esetben a gyógyszeres terápia megindítása.
  5. Speciális intervenciós tanácsok: Az oktatási intézményben egyéni igényekre szabott tanulási környezet kialakítás

Együtt könnyebb

A szülőség nem tökéletességről, hanem kapcsolatról és tanulásról szól. Nincs egyetlen jó út – de van sok apró lépés, amely közelebb visz a megértéshez, és ezáltal a gyermekünk biztonságos érzelmi fejlődéséhez.

Központunk segít eligazodni ebben a folyamatban. Ha kérdése van, ha elbizonytalanodott, vagy úgy érzi, gyermekének támogatásra lenne szüksége – keressen fel bennünket bizalommal. Együtt megtaláljuk a megoldást!

A gyermekekkel kapcsolatos magatartásprolémákról itt tud tájékozódni: Magatartásproblémák oldal

Csoportos foglalkozásaink gyermekek és tinédzserek számára:

  • A tudás (hat)alma csoportfoglalkozás: Tanulástechnikai tréning csoport elsősorban felső tagozatos tanulók számára. (Link)
  • „Lélekformáló” csoportfoglalkozás: Önismereti csoportfoglalkozás kamaszoknak. (Link)
  • „Kapcsolat-építő” csoportfoglalkozás: Csoportfoglalkozás visszahúzódóbb fiatalok számára. (Link)

A csoportos foglalkozásokról itt tud tájékozódni: Csoportos foglalkozások oldal

Célunk, hogy pontos diagnózist, támogatást és eszközöket adjunk a kiegyensúlyozott és örömteli élethez!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec dignissim lobortis massa, sit amet vestibulum odio gravida non. Aliquam laoreet justo vel mauris ultricies, in accumsan eros gravida. Integer tortor lacus, venenatis vehicula interdum bibendum, laoreet eu tortor. Integer vel gravida metus. Fusce diam nunc, rutrum vel blandit nec, sagittis id risus. Nullam condimentum nisi lacus, non mattis lacus maximus quis. In sit amet elementum eros. In euismod tortor vitae risus fringilla egestas. Aenean condimentum nibh purus, non convallis felis eleifend nec.

Szeretettel várjuk központunkban konzultációra, ahova online be is tud jelentkezni lent vagy tegye fel kérdéseit a lenti űrlapon bármilyen témával kapcsolatban!

2025-ös áraink

Áraink függenek a szakembertől és a területtől, amikről részletesen itt tájékozódhat: Áraink

Amennyiben még nem tudja, hogy melyik szolgáltatásunkat vegye igénybe, akkor javasoljuk, hogy jelentkezzen be az általános orientációs konzultációra, amit személyesen, telefonon és online is igénybe vehet:

  • Általános orientációs konzultáció (30') 8.000.-Ft

    A probléma beazonosítása.

Kik vagyunk?

Hazánkban egyértelműen hiánypótló jelentősége van korunk legnagyobb társadalmi-gazdasági kihívásait jelentő rendellenességekhez (például demencia, fejlődési –és szerzett neurokognitív zavarok, hangulati zavarok: depresszió, szorongás) kapcsolódó neuropszichológiai diagnosztikai eljárások és egyénre szabott intervenciós lehetőségek elérhetőségének.

Dr. Harmath-Tánczos Tímea

Cerebrum alapító, neuropszichológiai szakpszichológus
Dr. Harmath-Tánczos Tímea vagyok, klinikai szakneuropszichológus, a neveléstudományok doktora (PhD) és kognitív viselkedésterapeuta.
Többéves gyakorlati, kutatói tapasztalattal és szakértelemmel várom azokat, akik neuropszichológiai diagnosztikai vagy terápiás célból keresnek segítséget.

Dr. Tóth Anett Ágnes

Neuropszichológiai szakpszichológus
Neuropszichológusként tevékenységem jelentős részét képezi a gyermekkori neurodevelopmentális zavarok (autizmus spektrumzavar, aktivitás- és figyelemzavar, tic zavar, Tourette-szindróma stb.) azonosítása, a gyermekek képességprofiljának, erőforrásainak és fejlesztendő területeinek feltérképezése, valamint a gyermekkori szerzett agyi károsodások (pl. balesetből, fertőzésből, daganatos megbetegedésből, stb. adódóan) esetén a neuropszichológiai profil feltérképezése, a kognitív rehabilitáció megtervezése, támogatása.

Dr. Cseri Csilla

Gyermek- és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos
Dr. Cseri Csilla vagyok, gyermek- és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos.
Gyermek- és serdülőkori pszichiátriai zavarok diagnosztikus kérdéseivel kapcsolatosan, illetve közös pszichoterápiás munkára (kognitív viselkedésterápiás szemléletben) várom a családok jelentkezését.

Dr. Lázár Bence András

Pszichiáter
Pszichiátriai kórképekkel kapcsolatos szakmai konzultáció és terápiás tanácsadás. Szakmai profiljába elsődlegesen a hangulati- és szorongásos zavarok, a szellemi hanyatlással járó kórállapotok továbbá a felnőttkori ADHD diagnosztikája és gyógyszeres kezelése kiemelendő.

Dr. Völgyesi-Molnár Márta

Gyógypedagógus, az egészségtudományok doktora (PhD)
Több, mint két évtizede dolgozom egyetemi kutatóként és oktatóként, ill. különleges fejlődésű gyermekekkel, felnőttekkel és családjaikkal. Lenyűgöz az emberi sokszínűség, ezért is tartom magam szerencsésnek, hogy naponta dolgozhatok együtt autista személyekkel és környezetükkel.

Dr. Molnár-Tóth Alinka

Logopédus
15 éve foglalkozom a neurológiai kórképek következében kialakuló kognitív-nyelvi, beszéd/hangképzési- és nyelészavarok diagnosztikájával, rehabilitációjával, továbbá szakterületeim közé tartozik a nem neurológiai okból eredő artikulációs zavarok, hangképzési zavarok, valamint az olvasás, írás, számolás képességeit érintő nehézségek ellátása is.

Dr. Sandi Dániel

Neurológus szakorvos
Központunkban klinikai neurológus szakorvosként nyújtok komplex ellátást. Migrén, fejfájás, ideg-, és izombántalmak, neuropathias fájdalom, gyulladásos és neurodegeneratív betegségek, epilepsia, illetve stroke-ellátás és prevenció területeken. Az ellátás magában foglalja mind a diagnosztikát, kezelési terv felállítását, a terápia nyomon követését és a beteg gondozását.

Dr. Rafael Beatrix

Felnőtt klinikai szakpszichológus
Felnőtt klinikai szakpszichológusként igyekszem a következő kérdésekben segíteni a pácienseket:
• Diagnózis felállítása és terápia
• Konzultáció
• Pszichológiai tesztelés/pszichodiagnosztika

Dr. Dochnal Roberta Beatrix

Gyermek és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos
Szakmai munkám során a gyermek- és ifjúságpszichiátriai betegségek széles spektrumával foglalkozom, különös figyelmet fordítva a diagnosztikai és terápiás megközelítések személyre szabott alkalmazására. Munkám során kiemelt szerepet kap a családok támogatása, a pszichoterápiás módszerek integrálása és a legújabb tudományos eredmények alkalmazása a mindennapi gyakorlatban.
Célom, hogy a gyermekek és fiatalok számára biztosítsam a megfelelő pszichiátriai ellátást és terápiát, elősegítve ezzel fejlődésüket és jólétüket.

Gárdián-Váradi Nóra

Klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus
Klinikai szakpszichológusként elsősorban a különböző pszichés problémák felismerését, diagnosztizálását, majd terápiás javaslatok kidolgozását illetve azok megvalósításának elősegítését tűztem ki célomul.
Célom a hozzám érkező gyermekek és családjaik segítése a klinikai pszichológia eszköztárával.

Radics Márta

Gyógypedagógus, logopédus
Húsz éve támogatom a tanulási és nyelvi zavarban érintett gyermekek és fiatalok fejlődését egyéni szükségleteikre szabott fejlesztéssel és tanácsadással.
Munkámban kiemelten fontos számomra, hogy a gyermekek és fiatalok fejlődését ne csak egyetlen területre fókuszálva vizsgáljam (pl. beszéd vagy tanulási teljesítmény), hanem a teljes személyiség és környezet figyelembevételével. 

Molnárné Nemesvári Rita

Klinikai és mentálhigiéniai gyermek és ifjúsági szakpszichológus, integratív gyermekterapeuta
Feladatomnak tartom, hogy szakmai tudásom, személyiségem, tapasztalataim felhasználásával biztonságot nyújtó terápiás térben elősegítsem a hozzám forduló gyermekek, serdülők és felnőttek saját optimális fejlődési útjának megtalálását, belső erőforrásaik mozgósítását, önismereti munkáját.

Juhász-Nagy Márk

Pszichológus; kognitív- és neuropszichológia specializáció, PhD hallgató
Mesterdiplomám megszerzését követően folytatólagosan aktív részt vállalok az SZTE Klinikai Neuropszichológia Kutatócsoport munkájában (epilepszia), emellett PhD tanulmányaimat is megkezdtem 2024-ben az SZTE SZAOK Neurológiai Klinikán (agyi érkatasztrófák).

Barna Emese Tímea

Pszichológus; kognitív- és neuropszichológia specializáció, PhD hallgató
Barna Emese Tímea vagyok, az SZTE SZAOK Neurológiai Klinika PhD hallgatója. A Doktori képzés keretei között az agyi érkatasztrófákat, azon belül is a stroke betegek kognitív képességeit, hangulatát, illetve a demencia jelenlétét vizsgálom. Tudományos érdeklődésem a neuropszichológia számos területére irányul, de főként a demencia, az idegrendszer működése és az életminőség javításának irányába.

Jelentkezzen be konzultációra vagy hívjon / írjon nekünk

Küldje el nekünk kérdéseit ezen az űrlapon, hogy felvehessük Önnel a kapcsolatot!

Elérhetőségeink

Szeretne értesülni kedvezményeinkről és a legfrissebb adózási aktualitásokról? Iratkozzon fel a kéthetente megjelenő hírlevelünkre!

Megosztási lehetőségek:

Figyelem! A bejegyzéssel kapcsolatos megállapítások, eredmények vagy árak változhattak annak megírása óta.

Vélemények
Iratkozzon fel legfrissebb híreinkre és kedvezményeinkre

Iratkozzon fel a legfrissebb hírekért!

Terápiás eredmények, sikertörténetek, kutatási eredmények.