Az autizmus spektrumzavar (ASD – Autism Spectrum Disorder) egy összetett idegrendszeri fejlődési állapot, amely az agyműködés eltérő mintázatából fakad. Bár az autizmus minden embernél másként nyilvánulhat meg, közös jellemzői gyakran a kommunikáció, a szociális készségek és a viselkedési minták területén jelentkeznek.
A spektrum kifejezés nem véletlen – az autizmus megélése rendkívül sokféle lehet, a tünetek nem csoportosulnak feltétlen kötődéssel egymáshoz szorosan. Vannak, akik támogatás nélkül is boldogulnak, másoknak pedig intenzív segítségre szorulnak a mindennapokban.
A tünetek már kisgyermekkorban is megjelenhetnek, de sok esetben csak iskoláskorban vagy akár felnőttként kerül sor a felismerésre.
a szemkontaktus kerülése vagy szokatlan használata,
késlekedő vagy atipikus nyelvi fejlődés,
nehézségek a szociális kapcsolatok kialakításában,
ismétlődő mozgások vagy rutinszerű viselkedés,
szokatlanul erős érdeklődés bizonyos témák iránt,
fokozott érzékenység hangokra, fényekre vagy tapintásra.
Fontos kiemelni, hogy ezek a jellemzők önmagukban nem jelentik azt, hogy valaki autista – diagnózis csak komplex szakértői vizsgálat után állítható fel.
Sokan – különösen lányok és nők – csak felnőttként kapják meg az autizmus diagnózisát, gyakran egy hosszú, félreértésekkel teli életszakasz után. A korai diagnózis hiánya több területen is kihívásokhoz vezethet:
Az ismeretlen okokból átélt nehézségek gyakran vezetnek szorongáshoz, depresszióhoz és önbizalomhiányhoz. Az érintettek úgy érezhetik, hogy a mindannyiunk által érzékelt világ ingerei náluk másképp kerülnek feldolgozásra, a világhoz való viszonyuk különbözik.
A szociális szabályok nem egyértelműek mindenki számára. Az autizmussal élők gyakran szembesülnek félreértésekkel, visszautasítással vagy akár kiközösítéssel is, ami elszigetelődéshez vezethet.
Támogatás nélkül az iskolai vagy munkahelyi környezet komoly kihívást jelenthet. Az érintettek gyakran alulértékelt tehetséggel, de túlterhelve és félreértelmezve élnek.
A későn felismert autizmus miatt elmaradhatnak az életkorhoz szorosan kötött fejlesztések (logopédia, viselkedésterápia, szenzoros integráció stb.), melyek hiányában később akár iskolai-munkahelyi kedvezményektől eshetnek el.
A diagnózis hiánya nem csak praktikus akadályokat jelent – sokan nem értik saját viselkedésüket, érzékenységeiket. Egy felnőttkori diagnózis gyakran hoz megkönnyebbülést és új önazonosságot.
Központunk egyik fontos célja az autizmus spektrumzavar felismerése, megértése és támogatása – bármely életkorban. A komplex vizsgálat során kognitív tesztek, megfigyelések és szülői / önértékelő kérdőívek alapján állítunk fel pontos képet az érintett működéséről.
gyermekek és felnőttek diagnosztikai vizsgálatában,
fejlesztési és tanulási terápiák kidolgozásában,
családok és pedagógusok tanácsadásában,
munkahelyi alkalmazkodást segítő konzultációkban.
Az autizmus diagnózisa alapos és komplex vizsgálati folyamatot igényel, amely magában foglalja a következő lépéseket:
Az autizmus nem hiba, hanem egy másféle gondolkodásmód. Megfelelő környezetben és támogató hozzáállással az autista emberek hatalmas értéket képviselhetnek – akár a figyelem, a kreativitás vagy a részletekre való érzékenység területén.
Az autizmus spektrumzavar korai felismerése azért kulcsfontosságú, mert lehetőséget ad a személyre szabott terápia időbeni megkezdésére. Gyermekkorban a korai intervenció (pl. viselkedésterápia, szociális készségfejlesztés, beszédterápia) segíthet a gyermeknek abban, hogy jobban boldoguljon a mindennapokban, és kibontakoztathassa erősségeit.
Felnőttkorban a diagnózis nagy megkönnyebbülést jelenthet, hiszen választ adhat a korábban nehezen érthető nehézségekre, és lehetőséget biztosít a támogató stratégiák kidolgozására, amelyek segítik a társas kapcsolatokban és a munkavégzés során való helytállást.
Ha úgy érzi, hogy Ön vagy gyermeke érintett lehet az autizmusban, készséggel segítünk olyan diagnosztikai folyamatok elvégzésében és dokumentáció kiállításában, mely hivatalos eljárások során is segítségükre lehet!
Központunkban tapasztalt szakemberek, modern diagnosztikai eszközök és személyre szabott tanácsadás segítenek abban, hogy az autizmussal élők megtalálják a helyüket a világban, kiaknázva a bennük rejlő lehetőségek tárházát!
Az autizmus szűréséről és a diagnosztikai folyamatról itt tud tájékozódni: Autizmus oldal
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec dignissim lobortis massa, sit amet vestibulum odio gravida non. Aliquam laoreet justo vel mauris ultricies, in accumsan eros gravida. Integer tortor lacus, venenatis vehicula interdum bibendum, laoreet eu tortor. Integer vel gravida metus. Fusce diam nunc, rutrum vel blandit nec, sagittis id risus. Nullam condimentum nisi lacus, non mattis lacus maximus quis. In sit amet elementum eros. In euismod tortor vitae risus fringilla egestas. Aenean condimentum nibh purus, non convallis felis eleifend nec.
Áraink függenek a szakembertől és a területtől, amikről részletesen itt tájékozódhat: Áraink
Amennyiben még nem tudja, hogy melyik szolgáltatásunkat vegye igénybe, akkor javasoljuk, hogy jelentkezzen be az általános orientációs konzultációra, amit személyesen, telefonon és online is igénybe vehet:
A probléma beazonosítása.
Hazánkban egyértelműen hiánypótló jelentősége van korunk legnagyobb társadalmi-gazdasági kihívásait jelentő rendellenességekhez (például demencia, fejlődési –és szerzett neurokognitív zavarok, hangulati zavarok: depresszió, szorongás) kapcsolódó neuropszichológiai diagnosztikai eljárások és egyénre szabott intervenciós lehetőségek elérhetőségének.

Cerebrum alapító, neuropszichológiai szakpszichológus
Dr. Harmath-Tánczos Tímea vagyok, klinikai szakneuropszichológus, a neveléstudományok doktora (PhD) és kognitív viselkedésterapeuta.
Többéves gyakorlati, kutatói tapasztalattal és szakértelemmel várom azokat, akik neuropszichológiai diagnosztikai vagy terápiás célból keresnek segítséget.

Neuropszichológiai szakpszichológus
Neuropszichológusként tevékenységem jelentős részét képezi a gyermekkori neurodevelopmentális zavarok (autizmus spektrumzavar, aktivitás- és figyelemzavar, tic zavar, Tourette-szindróma stb.) azonosítása, a gyermekek képességprofiljának, erőforrásainak és fejlesztendő területeinek feltérképezése, valamint a gyermekkori szerzett agyi károsodások (pl. balesetből, fertőzésből, daganatos megbetegedésből, stb. adódóan) esetén a neuropszichológiai profil feltérképezése, a kognitív rehabilitáció megtervezése, támogatása.

Gyermek- és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos
Dr. Cseri Csilla vagyok, gyermek- és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos.
Gyermek- és serdülőkori pszichiátriai zavarok diagnosztikus kérdéseivel kapcsolatosan, illetve közös pszichoterápiás munkára (kognitív viselkedésterápiás szemléletben) várom a családok jelentkezését.

Pszichiáter
Pszichiátriai kórképekkel kapcsolatos szakmai konzultáció és terápiás tanácsadás. Szakmai profiljába elsődlegesen a hangulati- és szorongásos zavarok, a szellemi hanyatlással járó kórállapotok továbbá a felnőttkori ADHD diagnosztikája és gyógyszeres kezelése kiemelendő.

Gyógypedagógus, az egészségtudományok doktora (PhD)
Több, mint két évtizede dolgozom egyetemi kutatóként és oktatóként, ill. különleges fejlődésű gyermekekkel, felnőttekkel és családjaikkal.
Lenyűgöz az emberi sokszínűség, ezért is tartom magam szerencsésnek, hogy naponta dolgozhatok együtt autista személyekkel és környezetükkel.

Logopédus
15 éve foglalkozom a neurológiai kórképek következében kialakuló kognitív-nyelvi, beszéd/hangképzési- és nyelészavarok diagnosztikájával, rehabilitációjával, továbbá szakterületeim közé tartozik a nem neurológiai okból eredő artikulációs zavarok, hangképzési zavarok, valamint az olvasás, írás, számolás képességeit érintő nehézségek ellátása is.

Neurológus szakorvos
Központunkban klinikai neurológus szakorvosként nyújtok komplex ellátást. Migrén, fejfájás, ideg-, és izombántalmak, neuropathias fájdalom, gyulladásos és neurodegeneratív betegségek, epilepsia, illetve stroke-ellátás és prevenció területeken. Az ellátás magában foglalja mind a diagnosztikát, kezelési terv felállítását, a terápia nyomon követését és a beteg gondozását.

Felnőtt klinikai szakpszichológus
Felnőtt klinikai szakpszichológusként igyekszem a következő kérdésekben segíteni a pácienseket:
• Diagnózis felállítása és terápia
• Konzultáció
• Pszichológiai tesztelés/pszichodiagnosztika

Gyermek és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos
Szakmai munkám során a gyermek- és ifjúságpszichiátriai betegségek széles spektrumával foglalkozom, különös figyelmet fordítva a diagnosztikai és terápiás megközelítések személyre szabott alkalmazására. Munkám során kiemelt szerepet kap a családok támogatása, a pszichoterápiás módszerek integrálása és a legújabb tudományos eredmények alkalmazása a mindennapi gyakorlatban.
Célom, hogy a gyermekek és fiatalok számára biztosítsam a megfelelő pszichiátriai ellátást és terápiát, elősegítve ezzel fejlődésüket és jólétüket.

Klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus
Klinikai szakpszichológusként elsősorban a különböző pszichés problémák felismerését, diagnosztizálását, majd terápiás javaslatok kidolgozását illetve azok megvalósításának elősegítését tűztem ki célomul.
Célom a hozzám érkező gyermekek és családjaik segítése a klinikai pszichológia eszköztárával.

Gyógypedagógus, logopédus
Húsz éve támogatom a tanulási és nyelvi zavarban érintett gyermekek és fiatalok fejlődését egyéni szükségleteikre szabott fejlesztéssel és tanácsadással.
Munkámban kiemelten fontos számomra, hogy a gyermekek és fiatalok fejlődését ne csak egyetlen területre fókuszálva vizsgáljam (pl. beszéd vagy tanulási teljesítmény), hanem a teljes személyiség és környezet figyelembevételével.

Klinikai és mentálhigiéniai gyermek és ifjúsági szakpszichológus, integratív gyermekterapeuta
Feladatomnak tartom, hogy szakmai tudásom, személyiségem, tapasztalataim felhasználásával biztonságot nyújtó terápiás térben elősegítsem a hozzám forduló gyermekek, serdülők és felnőttek saját optimális fejlődési útjának megtalálását, belső erőforrásaik mozgósítását, önismereti munkáját.

Pszichológus; kognitív- és neuropszichológia specializáció, PhD hallgató
Mesterdiplomám megszerzését követően folytatólagosan aktív részt vállalok az SZTE Klinikai Neuropszichológia Kutatócsoport munkájában (epilepszia), emellett PhD tanulmányaimat is megkezdtem 2024-ben az SZTE SZAOK Neurológiai Klinikán (agyi érkatasztrófák).

Pszichológus; kognitív- és neuropszichológia specializáció, PhD hallgató
Barna Emese Tímea vagyok, az SZTE SZAOK Neurológiai Klinika PhD hallgatója. A Doktori képzés keretei között az agyi érkatasztrófákat, azon belül is a stroke betegek kognitív képességeit, hangulatát, illetve a demencia jelenlétét vizsgálom.
Tudományos érdeklődésem a neuropszichológia számos területére irányul, de főként a demencia, az idegrendszer működése és az életminőség javításának irányába.
Figyelem! A bejegyzéssel kapcsolatos megállapítások, eredmények vagy árak változhattak annak megírása óta.
Copyright© 2024 Cerebrum Neuropszichológiai Központ - Minden jog fenntartva | Made with 🤍 IFM Group