Előző bejegyzésünkben a gyermekek lelki kihívásaival foglalkoztunk, valamint azzal, hogy szülőként milyen viszonyulást érdemes kialakítanunk a gyermekünk problémáihoz.
Ebben a bejegyzésben egy szűkebb, és nagyon aktuális témára irányítjuk a figyelmet: a digitális világ hatásaira és hogy szülőként mit érdemes tennünk azért, hogy a digitális eszközök ne káros hatások forrásai legyenek, hanem inkább segítségként szolgáljanak gyermekeink fejlődésében.
A mai gyermekek már beleszületnek a digitális világba: okoseszközök, közösségi média, videójátékok és online tartalmak határozzák meg mindennapjaikat. Bár ezek az eszközök lehetőségeket nyitnak meg számukra – tanulás, kapcsolattartás, szórakozás – ugyanakkor komoly kihívásokat és veszélyeket is rejtenek magukban. A szülők gyakran érzik úgy, hogy le vannak maradva, nem értik pontosan, mi történik a képernyők mögött. A jó hír az, hogy sosem késő bekapcsolódni és segíteni.
A digitális eszközök túlzott használata – különösen kontroll nélkül – hatással lehet a gyermekek agyi fejlődésére, érzelemszabályozására és társas kapcsolataira.
A neuropszichológiai kutatások megerősítik, hogy a fejlődő idegrendszer különösen érzékeny a digitális stimulációkra, így nem mindegy, hogy milyen életkorban és mennyi időt töltenek a gyerekek képernyők előtt.
A digitális eszközök (különösen az okostelefonok) korlátlan használata nemcsak a jelen pillanatra, hanem a gyermek jövőjére is hatással van.
Legyünk jelen a gyermekeink digitális életében!
Ismerjük meg, milyen platformokat használnak, milyen játékokat játszanak, kik az online barátaik. Ne tiltsunk, hanem inkább beszélgessünk róla.
Állítsunk fel egészséges határokat!
Kiemelten javasolt a képernyőmentes vacsora, vagy a napi képernyőidő korlátozása. Használjunk szülői felügyeleti eszközöket, de ne ezek helyettesítsék a személyes figyelmet.
Mutassunk példát!
A gyermekek a szülők viselkedését másolják. Ha mi is folyamatosan a telefonunkat nézzük, nehéz hitelesen elvárni tőlük a mértékletességet.
Erősítsük a valós kapcsolataikat!
Támogassuk őket abban, hogy személyes, offline élményeket gyűjtsenek: sport, közös családi programok, baráti találkozók – ezek mind segítik az egészséges fejlődést.
Figyeljük az intő jeleket!
Visszahúzódás, alvászavar, hangulatzavar, romló iskolai teljesítmény – ezek jelezhetik, hogy a gyermek túlterhelt vagy pszichés nehézségekkel küzd.
Minden technikai segítség ellenére a legnagyobb hatású védőfaktor a szülő-gyermek kapcsolat minősége. A kontroll és korlátozás mellett legalább ennyire fontos, hogy a gyermek azt érezze: meghallgatják, megértik, támogatják, nem pedig csak ellenőrzik.
A digitális világ nem csak veszélyforrás – ha megfelelő keretek között használjuk, lehetőséget ad fejlődésre, tanulásra és kreativitásra is. Ehhez azonban szükség van a felnőttek tudatosságára, és ha szükséges, szakmai támogatásra is.
A kulcs: kapcsolódás és elfogadás. A gyermek számára az egyik legfontosabb védőfaktor az a tudat, hogy a szülő elérhető, megértő és elfogadó. Ha kíváncsisággal és nem ítélkezéssel fordulunk feléjük, akkor nyitottabbak lesznek a közös szabályalkotásra, és nagyobb eséllyel osztják meg velünk a nehézségeiket is.
Bár minden gyermek más és más, vannak olyan helyzetek, amikor érdemes pszichológushoz, pszichiáterhez vagy neuropszichológushoz fordulni:
Központunkban komplex megközelítéssel dolgozunk: pszichológusaink, pszichiátereink és neuropszichológusaink és gyógypedagógusaink együttműködésben segítik a gyermekeket és családjaikat abban, hogy visszataláljanak az egyensúlyhoz.
A gyerekek nem lusták vagy fegyelmezetlenek – egyszerűen csak még nem áll készen az agyuk arra, hogy önállóan szabályozzák a digitális világban való mozgásukat. Ehhez felnőtt vezetés, szeretetteljes korlátok és következetesség szükséges.
A mi felelősségünk, hogy megmutassuk nekik: nem az a cél, hogy ne használják az eszközöket, hanem hogy okosan használják. Ha úgy látjuk, hogy ez már nem megy egyedül, fontos, hogy időben kérjünk szakmai segítséget – a késlekedés hosszú távon komolyabb problémákat eredményezhet.
Ha úgy érzi, hogy gyermeke küzd ezekkel a kihívásokkal, ne maradjon egyedül! Forduljon bizalommal hozzánk – szakembereink segítenek megtalálni az utat egy harmonikusabb, kiegyensúlyozottabb digitális jelen felé.
A gyermekekkel kapcsolatos magatartásprolémákról itt tud tájékozódni: Magatartásproblémák oldal
A gyermekekkel kapcsolatos magatartásprolémákról itt tud tájékozódni: Magatartásproblémák oldal
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec dignissim lobortis massa, sit amet vestibulum odio gravida non. Aliquam laoreet justo vel mauris ultricies, in accumsan eros gravida. Integer tortor lacus, venenatis vehicula interdum bibendum, laoreet eu tortor. Integer vel gravida metus. Fusce diam nunc, rutrum vel blandit nec, sagittis id risus. Nullam condimentum nisi lacus, non mattis lacus maximus quis. In sit amet elementum eros. In euismod tortor vitae risus fringilla egestas. Aenean condimentum nibh purus, non convallis felis eleifend nec.
Áraink függenek a szakembertől és a területtől, amikről részletesen itt tájékozódhat: Áraink
Amennyiben még nem tudja, hogy melyik szolgáltatásunkat vegye igénybe, akkor javasoljuk, hogy jelentkezzen be az általános orientációs konzultációra, amit személyesen, telefonon és online is igénybe vehet:
A probléma beazonosítása.
Hazánkban egyértelműen hiánypótló jelentősége van korunk legnagyobb társadalmi-gazdasági kihívásait jelentő rendellenességekhez (például demencia, fejlődési –és szerzett neurokognitív zavarok, hangulati zavarok: depresszió, szorongás) kapcsolódó neuropszichológiai diagnosztikai eljárások és egyénre szabott intervenciós lehetőségek elérhetőségének.

Cerebrum alapító, neuropszichológiai szakpszichológus
Dr. Harmath-Tánczos Tímea vagyok, klinikai szakneuropszichológus, a neveléstudományok doktora (PhD) és kognitív viselkedésterapeuta.
Többéves gyakorlati, kutatói tapasztalattal és szakértelemmel várom azokat, akik neuropszichológiai diagnosztikai vagy terápiás célból keresnek segítséget.

Neuropszichológiai szakpszichológus
Neuropszichológusként tevékenységem jelentős részét képezi a gyermekkori neurodevelopmentális zavarok (autizmus spektrumzavar, aktivitás- és figyelemzavar, tic zavar, Tourette-szindróma stb.) azonosítása, a gyermekek képességprofiljának, erőforrásainak és fejlesztendő területeinek feltérképezése, valamint a gyermekkori szerzett agyi károsodások (pl. balesetből, fertőzésből, daganatos megbetegedésből, stb. adódóan) esetén a neuropszichológiai profil feltérképezése, a kognitív rehabilitáció megtervezése, támogatása.

Gyermek- és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos
Dr. Cseri Csilla vagyok, gyermek- és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos.
Gyermek- és serdülőkori pszichiátriai zavarok diagnosztikus kérdéseivel kapcsolatosan, illetve közös pszichoterápiás munkára (kognitív viselkedésterápiás szemléletben) várom a családok jelentkezését.

Pszichiáter
Pszichiátriai kórképekkel kapcsolatos szakmai konzultáció és terápiás tanácsadás. Szakmai profiljába elsődlegesen a hangulati- és szorongásos zavarok, a szellemi hanyatlással járó kórállapotok továbbá a felnőttkori ADHD diagnosztikája és gyógyszeres kezelése kiemelendő.

Gyógypedagógus, az egészségtudományok doktora (PhD)
Több, mint két évtizede dolgozom egyetemi kutatóként és oktatóként, ill. különleges fejlődésű gyermekekkel, felnőttekkel és családjaikkal.
Lenyűgöz az emberi sokszínűség, ezért is tartom magam szerencsésnek, hogy naponta dolgozhatok együtt autista személyekkel és környezetükkel.

Logopédus
15 éve foglalkozom a neurológiai kórképek következében kialakuló kognitív-nyelvi, beszéd/hangképzési- és nyelészavarok diagnosztikájával, rehabilitációjával, továbbá szakterületeim közé tartozik a nem neurológiai okból eredő artikulációs zavarok, hangképzési zavarok, valamint az olvasás, írás, számolás képességeit érintő nehézségek ellátása is.

Neurológus szakorvos
Központunkban klinikai neurológus szakorvosként nyújtok komplex ellátást. Migrén, fejfájás, ideg-, és izombántalmak, neuropathias fájdalom, gyulladásos és neurodegeneratív betegségek, epilepsia, illetve stroke-ellátás és prevenció területeken. Az ellátás magában foglalja mind a diagnosztikát, kezelési terv felállítását, a terápia nyomon követését és a beteg gondozását.

Felnőtt klinikai szakpszichológus
Felnőtt klinikai szakpszichológusként igyekszem a következő kérdésekben segíteni a pácienseket:
• Diagnózis felállítása és terápia
• Konzultáció
• Pszichológiai tesztelés/pszichodiagnosztika

Gyermek és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos
Szakmai munkám során a gyermek- és ifjúságpszichiátriai betegségek széles spektrumával foglalkozom, különös figyelmet fordítva a diagnosztikai és terápiás megközelítések személyre szabott alkalmazására. Munkám során kiemelt szerepet kap a családok támogatása, a pszichoterápiás módszerek integrálása és a legújabb tudományos eredmények alkalmazása a mindennapi gyakorlatban.
Célom, hogy a gyermekek és fiatalok számára biztosítsam a megfelelő pszichiátriai ellátást és terápiát, elősegítve ezzel fejlődésüket és jólétüket.

Klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus
Klinikai szakpszichológusként elsősorban a különböző pszichés problémák felismerését, diagnosztizálását, majd terápiás javaslatok kidolgozását illetve azok megvalósításának elősegítését tűztem ki célomul.
Célom a hozzám érkező gyermekek és családjaik segítése a klinikai pszichológia eszköztárával.

Gyógypedagógus, logopédus
Húsz éve támogatom a tanulási és nyelvi zavarban érintett gyermekek és fiatalok fejlődését egyéni szükségleteikre szabott fejlesztéssel és tanácsadással.
Munkámban kiemelten fontos számomra, hogy a gyermekek és fiatalok fejlődését ne csak egyetlen területre fókuszálva vizsgáljam (pl. beszéd vagy tanulási teljesítmény), hanem a teljes személyiség és környezet figyelembevételével.

Klinikai és mentálhigiéniai gyermek és ifjúsági szakpszichológus, integratív gyermekterapeuta
Feladatomnak tartom, hogy szakmai tudásom, személyiségem, tapasztalataim felhasználásával biztonságot nyújtó terápiás térben elősegítsem a hozzám forduló gyermekek, serdülők és felnőttek saját optimális fejlődési útjának megtalálását, belső erőforrásaik mozgósítását, önismereti munkáját.

Pszichológus; kognitív- és neuropszichológia specializáció, PhD hallgató
Mesterdiplomám megszerzését követően folytatólagosan aktív részt vállalok az SZTE Klinikai Neuropszichológia Kutatócsoport munkájában (epilepszia), emellett PhD tanulmányaimat is megkezdtem 2024-ben az SZTE SZAOK Neurológiai Klinikán (agyi érkatasztrófák).

Pszichológus; kognitív- és neuropszichológia specializáció, PhD hallgató
Barna Emese Tímea vagyok, az SZTE SZAOK Neurológiai Klinika PhD hallgatója. A Doktori képzés keretei között az agyi érkatasztrófákat, azon belül is a stroke betegek kognitív képességeit, hangulatát, illetve a demencia jelenlétét vizsgálom.
Tudományos érdeklődésem a neuropszichológia számos területére irányul, de főként a demencia, az idegrendszer működése és az életminőség javításának irányába.
Figyelem! A bejegyzéssel kapcsolatos megállapítások, eredmények vagy árak változhattak annak megírása óta.
Copyright© 2024 Cerebrum Neuropszichológiai Központ - Minden jog fenntartva | Made with 🤍 IFM Group