🌐 Digitális világ – Valódi kihívások: Hogyan támogassuk gyermekünket az online térben?

Diagnosztika ● Terápia / Támogatás ● Kutatás

Dr. Harmath-Tánczos Tímea

Előző bejegyzésünkben a gyermekek lelki kihívásaival foglalkoztunk, valamint azzal, hogy szülőként milyen viszonyulást érdemes kialakítanunk a gyermekünk problémáihoz.

Ebben a bejegyzésben egy szűkebb, és nagyon aktuális témára irányítjuk a figyelmet: a digitális világ hatásaira és hogy szülőként mit érdemes tennünk azért, hogy a digitális eszközök ne káros hatások forrásai legyenek, hanem inkább segítségként szolgáljanak gyermekeink fejlődésében

Digitális kihívások gyermekkorban: Hogyan védhetjük meg gyermekeinket a virtuális világban?

A mai gyermekek már beleszületnek a digitális világba: okoseszközök, közösségi média, videójátékok és online tartalmak határozzák meg mindennapjaikat. Bár ezek az eszközök lehetőségeket nyitnak meg számukra – tanulás, kapcsolattartás, szórakozás – ugyanakkor komoly kihívásokat és veszélyeket is rejtenek magukban. A szülők gyakran érzik úgy, hogy le vannak maradva, nem értik pontosan, mi történik a képernyők mögött. A jó hír az, hogy sosem késő bekapcsolódni és segíteni.

A digitális világ pszichológiai hatásai

A digitális eszközök túlzott használata – különösen kontroll nélkül – hatással lehet a gyermekek agyi fejlődésére, érzelemszabályozására és társas kapcsolataira.

A gyakori problémák között szerepel:
  • Alvászavarok a képernyőhasználat miatt,
  • figyelemzavarok, impulzivitás,
  • szorongás és depresszió, különösen közösségi média használata mellett,
  • szociális elszigetelődés,
  • önértékelési problémák az irreális online elvárások miatt.

A neuropszichológiai kutatások megerősítik, hogy a fejlődő idegrendszer különösen érzékeny a digitális stimulációkra, így nem mindegy, hogy milyen életkorban és mennyi időt töltenek a gyerekek képernyők előtt.

☢️ Mi történik, ha nincs határ? – A korlátlan mobilhasználat hosszú távú hatásai

A digitális eszközök (különösen az okostelefonok) korlátlan használata nemcsak a jelen pillanatra, hanem a gyermek jövőjére is hatással van.

🧠 Idegrendszeri következmények
  • Krónikus stressz és alvászavarok: A kék fény elnyomja a melatonin termelést, ami megnehezíti az elalvást. A kialvatlanság pedig memóriagondokat, ingerlékenységet és érzelmi labilitást okoz.
  • Késleltetett érzelemszabályozás: A képernyő gyakran menekülési útvonal a frusztráció vagy unalom elől. Ha nem tanulják meg, hogyan dolgozzák fel ezeket az érzéseket offline, az hosszú távon szorongásos, impulzív vagy dühkezelési problémákhoz vezethet.
  • Dopamin-túlingerlés: A jutalmazó rendszert túlzottan aktiválja a digitális inger, különösen a közösségi média és játékok. Ez „hozzászokáshoz” vezethet, azaz a gyerekek egyre több és intenzívebb élményt keresnek, miközben a hétköznapi tevékenységek unalmasnak tűnnek.
👁️ Pszichés hatások
  • Önértékelési problémák: A közösségi médián látott „tökéletes életek” torzítják a valóságot. A gyermekek összehasonlítják magukat ezekkel a képekkel, ami hosszú távon szorongáshoz, testképzavarhoz és önbizalomhiányhoz vezethet.
  • Szociális elszigetelődés: A túlzott online jelenlét visszaszoríthatja az élő kapcsolatok gyakoriságát és mélységét. A gyermek megtanulhat beszélgetni chaten, de nem tud szemtől szemben érzelmeket kezelni.
  • Fókusz és figyelemromlás: A folyamatos értesítések, gyors váltások, és „dopaminlöketek” hatására az agy egyre kevésbé képes a mély és tartós figyelemre. Ez tanulási és munkavégzési nehézségekhez vezethet.
🪫 Testi következmények
  • Mozgáshiány → elhízás, tartásproblémák, gyenge izomzat.
  • Szemproblémák (digitális szemfáradtság): homályos látás, fejfájás, szemszárazság.
  • Finommotoros fejletlenség: különösen kisebb gyermekeknél figyelhető meg, akik a képernyő előtt eltöltött idő miatt kevesebbet építenek, rajzolnak vagy játszanak kézzel fogható játékokkal.
🧩 Tanulási zavarokkal összekapcsolódó kockázatok
  • A digitális világban szerzett „információs gyorséttermi” élmények rövid ideig tartó és felszínes tudást adhatnak.
  • A kevesebb olvasás, kreatív játék és spontán felfedezés rontja az absztrakt gondolkodást, a problémamegoldó képességet és a tanulási motivációt.

👩‍👧 Mit tehet a szülő?

  1. Legyünk jelen a gyermekeink digitális életében!
    Ismerjük meg, milyen platformokat használnak, milyen játékokat játszanak, kik az online barátaik. Ne tiltsunk, hanem inkább beszélgessünk róla.

  2. Állítsunk fel egészséges határokat!
    Kiemelten javasolt a képernyőmentes vacsora, vagy a napi képernyőidő korlátozása. Használjunk szülői felügyeleti eszközöket, de ne ezek helyettesítsék a személyes figyelmet.

  3. Mutassunk példát!
    A gyermekek a szülők viselkedését másolják. Ha mi is folyamatosan a telefonunkat nézzük, nehéz hitelesen elvárni tőlük a mértékletességet.

  4. Erősítsük a valós kapcsolataikat!
    Támogassuk őket abban, hogy személyes, offline élményeket gyűjtsenek: sport, közös családi programok, baráti találkozók – ezek mind segítik az egészséges fejlődést.

  5. Figyeljük az intő jeleket!
    Visszahúzódás, alvászavar, hangulatzavar, romló iskolai teljesítmény – ezek jelezhetik, hogy a gyermek túlterhelt vagy pszichés nehézségekkel küzd.

Gyakorlati tanácsok: Hogyan szabályozzuk a digitális eszközök használatát?

📱 Mobiltelefon és tablet
  • Kezdjük később: A nemzetközi ajánlások szerint a saját mobiltelefon használatát érdemes minél későbbre halasztani (lehetőleg 12 év felett), és fokozatosan, szabályokkal bevezetni.
  • Használat ideje: Óvodás korban napi maximum 30 perc, iskolás korban 1–2 óra a képernyőidő felső határa – ez magában foglalja a játékot, videózást és közösségi média használatot is.
  • Éjszakai korlátozás: Az eszközöket lefekvés előtt legalább 1 órával érdemes eltenni. A hálószobából lehetőleg zárjuk ki a képernyőket.
  • Tartalom szűrése: Kizárólag életkorhoz illő, biztonságos alkalmazásokat és videókat engedélyezzünk. Az App Store-ban és Google Play-en találhatóak „gyermekeknek szánt” verziók, mint a YouTube Kids.
💻 Számítógép
  • Tanulás vs. szórakozás: Tegyünk különbséget a tanulási és a szórakozási célú képernyőidő között. A tanulás nem számít bele a szabadidős képernyőidőbe – de itt is figyeljünk a túlterhelésre.
  • Asztali elhelyezés: Ha lehet, a számítógép ne a gyermek szobájában legyen, hanem közös térben, ahol bárki ráláthat a képernyőre, így könnyebb követni, mire használja.
📺 Tévézés
  • Ne legyen háttérzaj: A folyamatos bekapcsolt tévé – akár csak háttérként – zavarhatja a figyelemfejlődést és a családi interakciókat.
  • Közös nézés: Nézzünk együtt tartalmakat, és beszélgessünk róla. Így nemcsak kontrolláljuk, mit lát, hanem erősítjük a kapcsolatot is.
  • Tévét tiltsuk ki az étkezésekből és a lefekvés előtti órákból.

🛠️ Hasznos szülői segédeszközök

Szülői felügyeleti alkalmazások (ingyenesek vagy előfizetésesek):
  • Google Family Link: Lehetővé teszi a képernyőidő szabályozását, alkalmazások engedélyezését vagy tiltását, helymeghatározást is tartalmaz.
  • Apple Képernyőidő (Screen Time): Beépített funkció iPhone és iPad eszközökön – napi limit beállítása, tartalom szűrés, alvásidő bevezetése.
  • Qustodio vagy Norton Family: Haladóbb, részletes elemzést és kontrollt kínál, például milyen weboldalakat látogatott meg a gyermek.
📵 Digitális detox eszközök:
  • Képernyőmentes doboz: Vacsora vagy esti időszakban a család minden tagja elhelyezi benne a készülékeket – így megerősítjük az együtt töltött időt.
  • Időzített Wi-Fi kikapcsolás: Számos router lehetővé teszi, hogy például este 21:00 után automatikusan szüneteltesse az internet-hozzáférést a gyerek eszközein.
📚 Nevelési módszertanok, amik beváltak:
  • „Digitális szerződés”: Közösen alkotott szabályzat a képernyőhasználatról – legyen világos, mit mikor lehet, és milyen következményei vannak a megszegésnek.
  • „1:1 szabály”: 1 óra képernyőért 1 óra aktív játék, mozgás vagy közös idő – ezzel könnyebb fenntartani az egyensúlyt.

Ami a legfontosabb: Kapcsolat, nem kontroll

Minden technikai segítség ellenére a legnagyobb hatású védőfaktor a szülő-gyermek kapcsolat minősége. A kontroll és korlátozás mellett legalább ennyire fontos, hogy a gyermek azt érezze: meghallgatják, megértik, támogatják, nem pedig csak ellenőrzik.

A digitális világ nem csak veszélyforrás – ha megfelelő keretek között használjuk, lehetőséget ad fejlődésre, tanulásra és kreativitásra is. Ehhez azonban szükség van a felnőttek tudatosságára, és ha szükséges, szakmai támogatásra is.

A kulcs: kapcsolódás és elfogadás. A gyermek számára az egyik legfontosabb védőfaktor az a tudat, hogy a szülő elérhető, megértő és elfogadó. Ha kíváncsisággal és nem ítélkezéssel fordulunk feléjük, akkor nyitottabbak lesznek a közös szabályalkotásra, és nagyobb eséllyel osztják meg velünk a nehézségeiket is.

Mikor forduljunk szakemberhez?

Bár minden gyermek más és más, vannak olyan helyzetek, amikor érdemes pszichológushoz, pszichiáterhez vagy neuropszichológushoz fordulni:

  • Ha a gyermek nem tudja abbahagyni az eszközhasználatot, és ez konfliktusokhoz vezet.
  • Ha szorongásos vagy depressziós tünetek jelentkeznek.
  • Ha agresszió, indulatkezelési problémák vagy izoláció tapasztalható.
  • Ha a gyermek valóságtól való elszakadása érzékelhető (például túlzott azonosulás az online avatárjával).
  • Ha az iskolai teljesítménye tartósan romlik, vagy komoly koncentrációs problémák alakulnak ki.

Központunkban komplex megközelítéssel dolgozunk: pszichológusaink, pszichiátereink és neuropszichológusaink és gyógypedagógusaink együttműködésben segítik a gyermekeket és családjaikat abban, hogy visszataláljanak az egyensúlyhoz.

A szabály nem büntetés, hanem védelem

A gyerekek nem lusták vagy fegyelmezetlenek – egyszerűen csak még nem áll készen az agyuk arra, hogy önállóan szabályozzák a digitális világban való mozgásukat. Ehhez felnőtt vezetés, szeretetteljes korlátok és következetesség szükséges.

A mi felelősségünk, hogy megmutassuk nekik: nem az a cél, hogy ne használják az eszközöket, hanem hogy okosan használják. Ha úgy látjuk, hogy ez már nem megy egyedül, fontos, hogy időben kérjünk szakmai segítséget – a késlekedés hosszú távon komolyabb problémákat eredményezhet.

Ha úgy érzi, hogy gyermeke küzd ezekkel a kihívásokkal, ne maradjon egyedül! Forduljon bizalommal hozzánk – szakembereink segítenek megtalálni az utat egy harmonikusabb, kiegyensúlyozottabb digitális jelen felé.

A gyermekekkel kapcsolatos magatartásprolémákról itt tud tájékozódni: Magatartásproblémák oldal

Csoportos foglalkozásaink gyermekek és tinédzserek számára:

  • A tudás (hat)alma csoportfoglalkozás: Tanulástechnikai tréning csoport elsősorban felső tagozatos tanulók számára. (Link)
  • „Lélekformáló” csoportfoglalkozás: Önismereti csoportfoglalkozás kamaszoknak. (Link)
  • „Kapcsolat-építő” csoportfoglalkozás: Csoportfoglalkozás visszahúzódóbb fiatalok számára. (Link)

A gyermekekkel kapcsolatos magatartásprolémákról itt tud tájékozódni: Magatartásproblémák oldal

Azért vagyunk itt, hogy támogatást és erőforrásokat nyújtsunk a boldogabb élet eléréséhez!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec dignissim lobortis massa, sit amet vestibulum odio gravida non. Aliquam laoreet justo vel mauris ultricies, in accumsan eros gravida. Integer tortor lacus, venenatis vehicula interdum bibendum, laoreet eu tortor. Integer vel gravida metus. Fusce diam nunc, rutrum vel blandit nec, sagittis id risus. Nullam condimentum nisi lacus, non mattis lacus maximus quis. In sit amet elementum eros. In euismod tortor vitae risus fringilla egestas. Aenean condimentum nibh purus, non convallis felis eleifend nec.

Szeretettel várjuk központunkban konzultációra, ahova online be is tud jelentkezni lent vagy tegye fel kérdéseit a lenti űrlapon bármilyen témával kapcsolatban!

2025-ös áraink

Áraink függenek a szakembertől és a területtől, amikről részletesen itt tájékozódhat: Áraink

Amennyiben még nem tudja, hogy melyik szolgáltatásunkat vegye igénybe, akkor javasoljuk, hogy jelentkezzen be az általános orientációs konzultációra, amit személyesen, telefonon és online is igénybe vehet:

  • Általános orientációs konzultáció (30') 8.000.-Ft

    A probléma beazonosítása.

Kik vagyunk?

Hazánkban egyértelműen hiánypótló jelentősége van korunk legnagyobb társadalmi-gazdasági kihívásait jelentő rendellenességekhez (például demencia, fejlődési –és szerzett neurokognitív zavarok, hangulati zavarok: depresszió, szorongás) kapcsolódó neuropszichológiai diagnosztikai eljárások és egyénre szabott intervenciós lehetőségek elérhetőségének.

Dr. Harmath-Tánczos Tímea

Cerebrum alapító, neuropszichológiai szakpszichológus
Dr. Harmath-Tánczos Tímea vagyok, klinikai szakneuropszichológus, a neveléstudományok doktora (PhD) és kognitív viselkedésterapeuta.
Többéves gyakorlati, kutatói tapasztalattal és szakértelemmel várom azokat, akik neuropszichológiai diagnosztikai vagy terápiás célból keresnek segítséget.

Dr. Tóth Anett Ágnes

Neuropszichológiai szakpszichológus
Neuropszichológusként tevékenységem jelentős részét képezi a gyermekkori neurodevelopmentális zavarok (autizmus spektrumzavar, aktivitás- és figyelemzavar, tic zavar, Tourette-szindróma stb.) azonosítása, a gyermekek képességprofiljának, erőforrásainak és fejlesztendő területeinek feltérképezése, valamint a gyermekkori szerzett agyi károsodások (pl. balesetből, fertőzésből, daganatos megbetegedésből, stb. adódóan) esetén a neuropszichológiai profil feltérképezése, a kognitív rehabilitáció megtervezése, támogatása.

Dr. Cseri Csilla

Gyermek- és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos
Dr. Cseri Csilla vagyok, gyermek- és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos.
Gyermek- és serdülőkori pszichiátriai zavarok diagnosztikus kérdéseivel kapcsolatosan, illetve közös pszichoterápiás munkára (kognitív viselkedésterápiás szemléletben) várom a családok jelentkezését.

Dr. Lázár Bence András

Pszichiáter
Pszichiátriai kórképekkel kapcsolatos szakmai konzultáció és terápiás tanácsadás. Szakmai profiljába elsődlegesen a hangulati- és szorongásos zavarok, a szellemi hanyatlással járó kórállapotok továbbá a felnőttkori ADHD diagnosztikája és gyógyszeres kezelése kiemelendő.

Dr. Völgyesi-Molnár Márta

Gyógypedagógus, az egészségtudományok doktora (PhD)
Több, mint két évtizede dolgozom egyetemi kutatóként és oktatóként, ill. különleges fejlődésű gyermekekkel, felnőttekkel és családjaikkal. Lenyűgöz az emberi sokszínűség, ezért is tartom magam szerencsésnek, hogy naponta dolgozhatok együtt autista személyekkel és környezetükkel.

Dr. Molnár-Tóth Alinka

Logopédus
15 éve foglalkozom a neurológiai kórképek következében kialakuló kognitív-nyelvi, beszéd/hangképzési- és nyelészavarok diagnosztikájával, rehabilitációjával, továbbá szakterületeim közé tartozik a nem neurológiai okból eredő artikulációs zavarok, hangképzési zavarok, valamint az olvasás, írás, számolás képességeit érintő nehézségek ellátása is.

Dr. Sandi Dániel

Neurológus szakorvos
Központunkban klinikai neurológus szakorvosként nyújtok komplex ellátást. Migrén, fejfájás, ideg-, és izombántalmak, neuropathias fájdalom, gyulladásos és neurodegeneratív betegségek, epilepsia, illetve stroke-ellátás és prevenció területeken. Az ellátás magában foglalja mind a diagnosztikát, kezelési terv felállítását, a terápia nyomon követését és a beteg gondozását.

Dr. Rafael Beatrix

Felnőtt klinikai szakpszichológus
Felnőtt klinikai szakpszichológusként igyekszem a következő kérdésekben segíteni a pácienseket:
• Diagnózis felállítása és terápia
• Konzultáció
• Pszichológiai tesztelés/pszichodiagnosztika

Dr. Dochnal Roberta Beatrix

Gyermek és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos
Szakmai munkám során a gyermek- és ifjúságpszichiátriai betegségek széles spektrumával foglalkozom, különös figyelmet fordítva a diagnosztikai és terápiás megközelítések személyre szabott alkalmazására. Munkám során kiemelt szerepet kap a családok támogatása, a pszichoterápiás módszerek integrálása és a legújabb tudományos eredmények alkalmazása a mindennapi gyakorlatban.
Célom, hogy a gyermekek és fiatalok számára biztosítsam a megfelelő pszichiátriai ellátást és terápiát, elősegítve ezzel fejlődésüket és jólétüket.

Gárdián-Váradi Nóra

Klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus
Klinikai szakpszichológusként elsősorban a különböző pszichés problémák felismerését, diagnosztizálását, majd terápiás javaslatok kidolgozását illetve azok megvalósításának elősegítését tűztem ki célomul.
Célom a hozzám érkező gyermekek és családjaik segítése a klinikai pszichológia eszköztárával.

Radics Márta

Gyógypedagógus, logopédus
Húsz éve támogatom a tanulási és nyelvi zavarban érintett gyermekek és fiatalok fejlődését egyéni szükségleteikre szabott fejlesztéssel és tanácsadással.
Munkámban kiemelten fontos számomra, hogy a gyermekek és fiatalok fejlődését ne csak egyetlen területre fókuszálva vizsgáljam (pl. beszéd vagy tanulási teljesítmény), hanem a teljes személyiség és környezet figyelembevételével. 

Molnárné Nemesvári Rita

Klinikai és mentálhigiéniai gyermek és ifjúsági szakpszichológus, integratív gyermekterapeuta
Feladatomnak tartom, hogy szakmai tudásom, személyiségem, tapasztalataim felhasználásával biztonságot nyújtó terápiás térben elősegítsem a hozzám forduló gyermekek, serdülők és felnőttek saját optimális fejlődési útjának megtalálását, belső erőforrásaik mozgósítását, önismereti munkáját.

Juhász-Nagy Márk

Pszichológus; kognitív- és neuropszichológia specializáció, PhD hallgató
Mesterdiplomám megszerzését követően folytatólagosan aktív részt vállalok az SZTE Klinikai Neuropszichológia Kutatócsoport munkájában (epilepszia), emellett PhD tanulmányaimat is megkezdtem 2024-ben az SZTE SZAOK Neurológiai Klinikán (agyi érkatasztrófák).

Barna Emese Tímea

Pszichológus; kognitív- és neuropszichológia specializáció, PhD hallgató
Barna Emese Tímea vagyok, az SZTE SZAOK Neurológiai Klinika PhD hallgatója. A Doktori képzés keretei között az agyi érkatasztrófákat, azon belül is a stroke betegek kognitív képességeit, hangulatát, illetve a demencia jelenlétét vizsgálom. Tudományos érdeklődésem a neuropszichológia számos területére irányul, de főként a demencia, az idegrendszer működése és az életminőség javításának irányába.

Jelentkezzen be konzultációra vagy hívjon / írjon nekünk

Küldje el nekünk kérdéseit ezen az űrlapon, hogy felvehessük Önnel a kapcsolatot!

Elérhetőségeink

Szeretne értesülni kedvezményeinkről és a legfrissebb adózási aktualitásokról? Iratkozzon fel a kéthetente megjelenő hírlevelünkre!

Megosztási lehetőségek:

Figyelem! A bejegyzéssel kapcsolatos megállapítások, eredmények vagy árak változhattak annak megírása óta.

Vélemények
Iratkozzon fel legfrissebb híreinkre és kedvezményeinkre

Iratkozzon fel a legfrissebb hírekért!

Terápiás eredmények, sikertörténetek, kutatási eredmények.