A beszéd és a nyelv az emberi kapcsolattartás alapkövei. Gyermekkorban a fejlődő beszéd és nyelv segíti a tanulást, a társas kapcsolatok kialakítását, felnőttkorban pedig elengedhetetlen az önkifejezéshez, a munkavégzéshez és az érzelmek közléséhez. De mi történik akkor, ha ez a képesség valamilyen okból sérül? A beszéd- és nyelvi zavarok különböző formái komolyan befolyásolhatják az egyén életminőségét – gyermekkorban és felnőttként egyaránt.
A Cerebrum Neuropszichológiai Központ interdiszciplináris csapata – neuropszichológusok, pszichiáterek, szakpszichológusok, logopédusok és gyógypedagógusok – komplex szemlélettel közelít a beszéd- és nyelvi zavarok felismeréséhez és kezeléséhez. Ebben a blogbejegyzésben röviden áttekintjük e zavarok fő típusait, okait és a lehetséges kezelési módokat.
A beszédzavarok a hangadás, artikuláció vagy a beszéd motoros kivitelezésének zavarából erednek. Leggyakoribb típusai:
Az artikulációs problémák esetén a beszélő bizonyos hangokat helytelenül ejt ki, vagy ki sem tudja mondani őket. Gyermekeknél gyakori például az „r” vagy „s” hang torzított kiejtése.
Legfőbb okok: többek között lehet éretlen beszédmotoros rendszer, hallásprobléma, szájüregi rendellenességek.
A beszéd izommozgásainak idegrendszeri eredetű zavara. Jellemzője a lassú, elmosódott vagy nehezen érthető beszéd.
Legfőbb okok: stroke, agyi bénulás, Parkinson-kór, sclerosis multiplex, agysérülés.
A kisgyermekek természetes beszédfejlődési szakasza, de ha hosszan fennmarad, beszédfejlődési zavarra utalhat. A beszéd érthetetlen, hangzók és szavak torzultak.
Legfőbb okok: nyelvi késés, fejlődési rendellenességek, halláscsökkenés, pszichés okok.
A neuropszichológiai kutatások megerősítik, hogy a fejlődő idegrendszer különösen érzékeny a digitális stimulációkra, így nem mindegy, hogy milyen életkorban és mennyi időt töltenek a gyerekek képernyők előtt.
A nyelvi zavarok a beszéd tartalmát, szerkezetét, a szavak megértését és használatát érintik. Ide tartoznak:
Ez az állapot a nyelvi fejlődés késésével jár, miközben a gyermek intelligenciája és más fejlődési területei életkorának megfelelőek. A gyermeknek nehézséget okoz a szavak megtanulása, mondatok alkotása vagy megértése.
Legfőbb okok: pontos eredete nem ismert, de genetikai hajlam, korai idegrendszeri sérülések és környezeti tényezők szerepet játszhatnak.
A nyelvi képességek hirtelen vagy fokozatos elvesztése, amely leggyakrabban stroke vagy agysérülés következtében alakul ki. Az érintett nehezen talál szavakat, nem érti mások beszédét, vagy nem tud értelmes mondatokat alkotni.
Legfőbb okok: stroke, fejsérülés, daganat, degeneratív neurológiai betegségek (pl. Alzheimer-kór).
Olvasási zavar, amely a nyelvi feldolgozás zavarából ered. Az érintett gyermek nehezen tanul meg olvasni, hibázik a szótagolásban, betűfelismerésben, és gyakran írási nehézségek is társulnak hozzá.
Legfőbb okok: genetikai tényezők, neurológiai fejlődési eltérések, eltérő agyi működés az olvasást feldolgozó területeken.
A beszéd- és nyelvi zavarok kialakulásában több tényező is szerepet játszhat:
Genetikai hajlam:
Gyakran előfordul, hogy a családban már előző generációkban is voltak hasonló nyelvi vagy tanulási nehézségek.
Terhesség alatti komplikációk:
A magzati oxigénhiány, fertőzések vagy koraszülés megzavarhatják az idegrendszer optimális fejlődését.
Korai fejlődési rendellenességek:
Neurodevelopmentális zavarok, azaz a központi idegrendszer fejlődésének és érésének zavara (akár az életkor előrehaladtának több pontján), amelyek hatással lehetnek a beszéd- és nyelvi funkciók szabályozására.
Neurológiai sérülések (pl. agyvérzés, trauma):
Sérülés következtében károsodhatnak azok az agyterületek, amelyek a beszédért vagy nyelvért felelősek.
Halláscsökkenés:
Ha a gyermek nem hallja tisztán a beszédhangokat, az akadályozhatja a hangok helyes elsajátítását és a nyelvi fejlődést.
Mentális vagy pszichés problémák:
Szorongás, figyelemzavar, komplex fejlődési zavarok (ADHD, ASD) szintén hatással lehetnek a beszédhasználatra.
Környezeti tényezők (pl. ingerszegény környezet):
A kevés beszéddel, kommunikációval vagy olvasással járó környezet nem biztosít elegendő ingert a nyelvi fejlődéshez.
A hatékony kezelés kulcsa a korai felismerés és a személyre szabott, több területet átfogó terápia. A Cerebrum Neuropszichológiai Központban multidiszciplináris megközelítést alkalmazunk:
Logopédiai fejlesztés: artikulációs tréning, beszédértés és -kifejezés fejlesztése.
Neuropszichológiai terápia: figyelem, emlékezet, nyelvi feldolgozás tréningje.
Pszichológiai támogatás: önbizalom, szorongásoldás, szociális készségek fejlesztése.
Mentálhigiénés tanácsadás: szülőkonzultáció, családi támogatás.
Pszichiátriai háttér: komplex esetek (pl. neurológiai betegség vagy pszichiátriai zavarok esetén) gyógyszeres és pszichoterápiás kiegészítés.
A beszéd- és nyelvi zavarok hatással lehetnek a tanulásra, társas kapcsolatokra és az önkifejezésre is. A megfelelő diagnózis és terápia segítségével jelentős fejlődés érhető el – akár gyermekről, akár felnőttről van szó.
Ha Ön vagy gyermeke hasonló nehézségekkel küzd, kérjen időpontot szakembereinkhez! A Cerebrum Neuropszichológiai Központban segítünk megtalálni a megfelelő kommunikáció útját.
A gyermekekkel kapcsolatos magatartásprolémákról itt tud tájékozódni: Magatartásproblémák oldal
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec dignissim lobortis massa, sit amet vestibulum odio gravida non. Aliquam laoreet justo vel mauris ultricies, in accumsan eros gravida. Integer tortor lacus, venenatis vehicula interdum bibendum, laoreet eu tortor. Integer vel gravida metus. Fusce diam nunc, rutrum vel blandit nec, sagittis id risus. Nullam condimentum nisi lacus, non mattis lacus maximus quis. In sit amet elementum eros. In euismod tortor vitae risus fringilla egestas. Aenean condimentum nibh purus, non convallis felis eleifend nec.
Áraink függenek a szakembertől és a területtől, amikről részletesen itt tájékozódhat: Áraink
Amennyiben még nem tudja, hogy melyik szolgáltatásunkat vegye igénybe, akkor javasoljuk, hogy jelentkezzen be az általános orientációs konzultációra, amit személyesen, telefonon és online is igénybe vehet:
A probléma beazonosítása.
Hazánkban egyértelműen hiánypótló jelentősége van korunk legnagyobb társadalmi-gazdasági kihívásait jelentő rendellenességekhez (például demencia, fejlődési –és szerzett neurokognitív zavarok, hangulati zavarok: depresszió, szorongás) kapcsolódó neuropszichológiai diagnosztikai eljárások és egyénre szabott intervenciós lehetőségek elérhetőségének.
Cerebrum alapító, neuropszichológiai szakpszichológus
Dr. Harmath-Tánczos Tímea vagyok, klinikai szakneuropszichológus, a neveléstudományok doktora (PhD) és kognitív viselkedésterapeuta.
Többéves gyakorlati, kutatói tapasztalattal és szakértelemmel várom azokat, akik neuropszichológiai diagnosztikai vagy terápiás célból keresnek segítséget.
Neuropszichológiai szakpszichológus
Neuropszichológusként tevékenységem jelentős részét képezi a gyermekkori neurodevelopmentális zavarok (autizmus spektrumzavar, aktivitás- és figyelemzavar, tic zavar, Tourette-szindróma stb.) azonosítása, a gyermekek képességprofiljának, erőforrásainak és fejlesztendő területeinek feltérképezése, valamint a gyermekkori szerzett agyi károsodások (pl. balesetből, fertőzésből, daganatos megbetegedésből, stb. adódóan) esetén a neuropszichológiai profil feltérképezése, a kognitív rehabilitáció megtervezése, támogatása.
Gyermek- és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos
Dr. Cseri Csilla vagyok, gyermek- és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos.
Gyermek- és serdülőkori pszichiátriai zavarok diagnosztikus kérdéseivel kapcsolatosan, illetve közös pszichoterápiás munkára (kognitív viselkedésterápiás szemléletben) várom a családok jelentkezését.
Pszichiáter
Pszichiátriai kórképekkel kapcsolatos szakmai konzultáció és terápiás tanácsadás. Szakmai profiljába elsődlegesen a hangulati- és szorongásos zavarok, a szellemi hanyatlással járó kórállapotok továbbá a felnőttkori ADHD diagnosztikája és gyógyszeres kezelése kiemelendő.
Gyógypedagógus, az egészségtudományok doktora (PhD)
Több, mint két évtizede dolgozom egyetemi kutatóként és oktatóként, ill. különleges fejlődésű gyermekekkel, felnőttekkel és családjaikkal.
Lenyűgöz az emberi sokszínűség, ezért is tartom magam szerencsésnek, hogy naponta dolgozhatok együtt autista személyekkel és környezetükkel.
Logopédus
15 éve foglalkozom a neurológiai kórképek következében kialakuló kognitív-nyelvi, beszéd/hangképzési- és nyelészavarok diagnosztikájával, rehabilitációjával, továbbá szakterületeim közé tartozik a nem neurológiai okból eredő artikulációs zavarok, hangképzési zavarok, valamint az olvasás, írás, számolás képességeit érintő nehézségek ellátása is.
Neurológus szakorvos
Központunkban klinikai neurológus szakorvosként nyújtok komplex ellátást. Migrén, fejfájás, ideg-, és izombántalmak, neuropathias fájdalom, gyulladásos és neurodegeneratív betegségek, epilepsia, illetve stroke-ellátás és prevenció területeken. Az ellátás magában foglalja mind a diagnosztikát, kezelési terv felállítását, a terápia nyomon követését és a beteg gondozását.
Felnőtt klinikai szakpszichológus
Felnőtt klinikai szakpszichológusként igyekszem a következő kérdésekben segíteni a pácienseket:
• Diagnózis felállítása és terápia
• Konzultáció
• Pszichológiai tesztelés/pszichodiagnosztika
Gyermek és ifjúságpszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos
Szakmai munkám során a gyermek- és ifjúságpszichiátriai betegségek széles spektrumával foglalkozom, különös figyelmet fordítva a diagnosztikai és terápiás megközelítések személyre szabott alkalmazására. Munkám során kiemelt szerepet kap a családok támogatása, a pszichoterápiás módszerek integrálása és a legújabb tudományos eredmények alkalmazása a mindennapi gyakorlatban.
Célom, hogy a gyermekek és fiatalok számára biztosítsam a megfelelő pszichiátriai ellátást és terápiát, elősegítve ezzel fejlődésüket és jólétüket.
Klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus
Klinikai szakpszichológusként elsősorban a különböző pszichés problémák felismerését, diagnosztizálását, majd terápiás javaslatok kidolgozását illetve azok megvalósításának elősegítését tűztem ki célomul.
Célom a hozzám érkező gyermekek és családjaik segítése a klinikai pszichológia eszköztárával.
Gyógypedagógus, logopédus
Húsz éve támogatom a tanulási és nyelvi zavarban érintett gyermekek és fiatalok fejlődését egyéni szükségleteikre szabott fejlesztéssel és tanácsadással.
Munkámban kiemelten fontos számomra, hogy a gyermekek és fiatalok fejlődését ne csak egyetlen területre fókuszálva vizsgáljam (pl. beszéd vagy tanulási teljesítmény), hanem a teljes személyiség és környezet figyelembevételével.
Klinikai és mentálhigiéniai gyermek és ifjúsági szakpszichológus, integratív gyermekterapeuta
Feladatomnak tartom, hogy szakmai tudásom, személyiségem, tapasztalataim felhasználásával biztonságot nyújtó terápiás térben elősegítsem a hozzám forduló gyermekek, serdülők és felnőttek saját optimális fejlődési útjának megtalálását, belső erőforrásaik mozgósítását, önismereti munkáját.
Pszichológus; kognitív- és neuropszichológia specializáció, PhD hallgató
Mesterdiplomám megszerzését követően folytatólagosan aktív részt vállalok az SZTE Klinikai Neuropszichológia Kutatócsoport munkájában (epilepszia), emellett PhD tanulmányaimat is megkezdtem 2024-ben az SZTE SZAOK Neurológiai Klinikán (agyi érkatasztrófák).
Pszichológus; kognitív- és neuropszichológia specializáció, PhD hallgató
Barna Emese Tímea vagyok, az SZTE SZAOK Neurológiai Klinika PhD hallgatója. A Doktori képzés keretei között az agyi érkatasztrófákat, azon belül is a stroke betegek kognitív képességeit, hangulatát, illetve a demencia jelenlétét vizsgálom.
Tudományos érdeklődésem a neuropszichológia számos területére irányul, de főként a demencia, az idegrendszer működése és az életminőség javításának irányába.
Figyelem! A bejegyzéssel kapcsolatos megállapítások, eredmények vagy árak változhattak annak megírása óta.
Copyright© 2024 Cerebrum Neuropszichológiai Központ - Minden jog fenntartva | Made with 🤍 IFM Group